Ensi viikolla 18. – 24.11.2024 vietetään kansallista Lapsen oikeuksien viikkoa ympäri Suomen. Viikko on toiminnallinen teemaviikko, jonka tavoitteena on edistää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuutta erityisesti lasten ja nuorten parissa. Kangasniemen kunnan sivistystoimi on päättänyt tämän vuoden teemaksi nostaa kiusaamisen vastaisen työn. Varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen yksiköissä viikko tulee pitämään sisällään erilaisia tunne- ja kaveritaitotuokioita, sekä kiusaamisen tunnistamiseen ja empatiaan liittyviä oppisisältöjä ja toiminnallisia tempauksia.
Kangasniemen alakouluissa Beckerin, Kalliolan, Koittilan ja Vuojalahden kouluissa kiusaamisen vastaista teemaa pyritään yhdistämään eri oppiaineiden sisältöihin viikon aikana. Esimerkiksi musiikin, kuvataiteen ja äidinkielen tunneilla, sekä luokkien aamunavauksissa teema tulee näkymään monella tapaa.
Kunnan nuorisotoimen Veera Tyrväinen kiertää viikolla kouluilla toteuttamassa monimuotoisia toiminnallisia teemaviikon tapahtumia. Oppilaille toteutetaan mm. ”touhurataa” ja pienempien oppilaiden kanssa on yhteislaulua ja tanssia. Beckerin koululla jokainen luokka on ideoinut oman kiusaamisen vastaiseen työhön ja kaveritaitoihin liittyvän tuokion. Tuokiot jalkautetaan viikon aikana koulun muihin luokkiin.
Myös kiusausta itse kokeneen kokemusasiantuntijan ääni kuuluu viikolla. Alakoulujen 5.–6. -luokkalaiset osallistuvat keskiviikkona 20.11. yhdessä yläkoulun ja lukion kanssa suomalaisen tanssijan Johannes ”Hatsolo” Hattusen luennolle. Hän on puhumassa Kansis-keskuksella koulukiusaamisesta, sekä miten hän on aikanaan kokenut koulukiusaamista.
Parasta kiusaamisen vastaista työtä on ennaltaehkäisy, jossa keskitytään ensisijaisesti myönteisiin tavoitteisiin ja toimintatapoihin. Tuetaan oppilaiden yleistä hyvinvointia ja siten voidaan ehkäistä myös muita kiusaamiseen limittyviä ilmiöitä kuten syrjintää, häirintää ja vihapuhetta. Tutkitusti kiusaamisen polttoaineena toimii ilmapiiri, jossa sallitaan muiden loukkaaminen tai toista halventava puhetapa. Teemaviikolla pohditaankin, millainen käytös on kouluyhteisössä sopivaa ja miten muita kohdellaan.
Kiusatuksi tuleminen vaikuttaa merkittävästi oppilaan oppimiseen ja viihtymiseen koulussa. Selvitysten mukaan suuri osa kiusaamisesta jää meiltä koulun aikuisilta piiloon. Samoin oppilaat kokevat aikuisten toiminnan kiusaamistilanteissa usein tehottomaksi. Lapsi ei kerro kiusaamisesta, koska ei usko muutokseen. Kouluissa jokaisen jäsenen tulisi tunnistaa kiusaaminen ja sen erilaiset muodot. Jätetäänkö joku oppilas jatkuvasti valitsematta ryhmiin? Nauretaanko jonkun vastauksille toistuvasti? Viettääkö joku oppilas välituntinsa aina tai lähes aina yksin?
Kiusaamiseen puuttuminen varhain ja riittävän voimakkaasti ehkäisee kiusaamisesta seuraavia, varsin vakaviakin psykososiaalisia seurauksia. Tehokas puuttuminen antaa kaikille lapsille myös viestin, että kiusaamisesta kannattaa kertoa aikuiselle. Vaikka kiusaamisen ehkäisyä tehdään ympäri lukuvuoden, teemaviikolla Kangasniemellä on otollinen aika vahvistaa yhteistä käsitystämme siitä, mitä kiusaaminen on, miten sen voi tunnistaa, miten sitä voidaan ennaltaehkäistä ja miten siihen voidaan tehokkaasti puuttua. Tavoitteenamme on oltava kouluyhteisö, jossa koulupäivä olisi kaikille turvallinen, eikä kukaan jäisi yksin.
Klaus Karjalainen
Kangasniemen alakoulujen rehtori